Rekenen
Onbewust een dagelijkse bezigheid!
De eerste signalen zijn vaak al te zien in de kleuterperiode. Deze kinderen hebben vaak geen gevoel voor o.a. hoeveelheden, begrippen als meer en minder, evenveel, eerlijk verdelen enz. Ook kan er al sprake zijn van een gebrek aan ruimtelijk inzicht en worden de bouwhoek en werkjes als knippen, plakken en vouwen vermeden.
En dan gaan ze naar groep 3 waar ze de weg al snel kwijtraken. Voor sommige kinderen is rekenen echt abracadabra!
Het onthouden van regels en afspraken die nodig zijn om een som uit te rekenen lukt vaak nog wel, maar als ze een som moeten uitrekenen, lukt het hen niet die regels en afspraken goed te gebruiken. Ook niet na heel veel extra oefenen!
Kinderen met rekenproblemen hebben vaak:
- veel moeite met het vlot oplossen van eenvoudige sommen
- moeite met inzicht in de getallen; wat betekent de 3 in 32
- blijven vaak tellen op de vingers
- plussommen lukken wel, minsommen niet
- moeite met het onthouden en ophalen van rekenfeiten
- moeite met opdrachten waarbij ruimtelijk inzicht een rol speelt
- moeite met klokkijken
- moeite met het inschatten van antwoorden
KidzWijz kijkt verder! Zijn de reflexen geïntegreerd, kan je kind "twee kanten op denken" , werken de ogen goed samen zodat er sprake is van ruimtelijk inzicht enz.
Als het fundament sterk is, kan er op gebouwd worden!
In de praktijk betekent dit werken aan de basis. Daarnaast maak ik vaak gebruik van de JaMaRa methode en mogen kinderen weer lekker rekenen op hun vingers!